Jak złapać i zagrać chwyt H7 oraz h7?

W związku z coraz częściej pojawiającymi się pytaniami o sposób chwytania i odgrywania akordów H7 oraz h7 spróbujemy omówić ich budowę i najwygodniejsze pozycje. Pytania dotyczą między innymi tego, że na różnych stronach i w różnych opracowaniach różnie są one prezentowane. Która wersja jest prawidłowa? Odpowiedź brzmi: pewnie wszystkie (albo większość, bo zawsze zdarzają się jakieś błędy). Jak ktoś zdążył już zauważyć, na tej stronie akord H7 także przedstawiony jest w różnych pozycjach i przedstawione jest kilka sposobów złapania tego chwytu. Wszytkie one są prawidłowe. Najprostszy z nich wygląda następująco:

    1   2   3   4   5   6   7   8   9  10
E |---|-O-|---|---|---|---|---|---|---|---
H |---|---|---|---|---|---|---|---|---|---
G |---|-O-|---|---|---|---|---|---|---|---
D |-O-|---|---|---|---|---|---|---|---|---
A |---|---|---|---|---|---|---|---|---|---
E |---|-O-|---|---|---|---|---|---|---|---

Jest to akord prosty (nie barowy). Kółka oznaczają miejsca, w których należy docisnąć strunę. Istnieją jeszcze bardziej uproszczone wersje. Spójrzmy na diagram zaprezentowany poniżej:

    1   2   3   4   5   6   7   8   9  10
E |---|-O-|---|---|---|---|---|---|---|---
H |---|---|---|---|---|---|---|---|---|---
G |---|-O-|---|---|---|---|---|---|---|---
D |-O-|---|---|---|---|---|---|---|---|---
A |---|---|---|---|---|---|---|---|---|---
E |---|-X-|---|---|---|---|---|---|---|---

Diagram różni się tylko jednym symbolem. Na basowej strunie E pojawił się krzyżyk, Oznacza on, że tę strunę można zostawić pustą, ale nie powinno się jej wtedy uderzać. Jakie są konsekwencje takiego zapisu? Ano takie, że potrzebujemy w tym momencie trzech palców do złapania chwytu i zostaje nam jeden wolny palec, z którym można zrobić co się tylko chce (kciuk zwykle nie uczestniczy w łapaniu chwytów). Wada jest taka, że należy unikać uderzania w basową strunę E, bo pusta wyda dźwięk E, a taki nie należy do akordu H7 (należą do niego H D# F# A).

Po przeciwnej stronie do zaprezentowanych do tej pory akordów prostych leżą tzw. akordy z poprzeczką, akordy barré lub akordy barowe, bo różnie się je nazywa. Oznacza to, że wymagają one położenia przynajmniej jednego z palców na wszystkich strunach. Najczęściej używa się palca wskazującego, ale czasem kładzie się jednocześnie wskazujący i środkowy w celu ułatwienia sobie docisku (co dwa palce to nie jeden). W taki właśnie sposób zbudowany jest akord zaprezentowany poniżej:

    1   2   3   4   5   6   7   8   9  10
E |---|-O-|---|---|---|---|---|---|---|---
H |---|---|---|-O-|---|---|---|---|---|---
G |---|-O-|---|---|---|---|---|---|---|---
D |---|---|---|-O-|---|---|---|---|---|---
A |---|-O-|---|---|---|---|---|---|---|---
E |---|-O-|---|---|---|---|---|---|---|---

W tym przypadku zagranie akordu H7 sprowadza się do położenia palca wskazującego na drugim progu i, jak komuś wygodniej, na dociśnięcie go palcem środkowym, a także na dodaniu dwóch dźwięków: D# na strunie H poprzez naciśnięcie małym palcem czwartego progu oraz F# na strunie D poprzez naciśnięcie palcem serdecznym czwartego progu

Celem tego artykułu nie jest powielanie diagramów i szczegółowe opisywanie poszczególnych pozycji. Najbardziej popularne znajdują się w sekcji Akordy/Akord H7

Jak już wcześniej napisano, akord H7 składa się z dźwięków H D# F# A. Jakie są tego konsekwencje? Otóż każdy układ palców na gryfie, który spowoduje, że odgrywane będą te (i tylko te) dźwięki można nazwać akordem H7. Na instrumentach klawszowych H7 oznacza to zwykle odegranie prostego czterodźwięku, w którym poszczególne składowe idą dokładnie w podanej kolejności (H D# F# A). Inne kombinacje (D# F# A H, F# A H D#) nazywane są częściej przewrotami akordu H7. Na gitarze kolejność nie ma takiego znaczenia (to zdanie można poddać w wątpiliwość, ale na jeżeli ktoś czyta ten artykuł, to najprawdopodobniej nie jest zaawansowanym graczem i takie założenie można przyjąć). Ważniejsze jest, aby dało się odpowiednio nacisnąć struny i aby każda ze strun wydawała jeden z czterech dźwięków składowych. Przyjrzyjmy się poniższemu diagramowi:

    1   2   3   4   5   6   7   8   9  10
E |---|-F#|---|---|-A-|---|-H-|---|---|---
H |---|---|---|-D#|---|---|-F#|---|---|---
G |---|-A-|---|-H-|---|---|---|-D#|---|---
D |-D#|---|---|-F#|---|---|-A-|---|-H-|---
A |---|-H-|---|---|---|-D#|---|---|-F#|---
E |---|-F#|---|---|-A-|---|-H-|---|---|---

Co to takiego? Jest to rozkład dźwięków składowych akordu H7 na gryfie gitary. Każdy taki chwyt, w którym palce położone są na zaznaczonych dźwiękach jest poprawnym akordem H7. Warto zauważyć, że struny H oraz A mogą pozostać puste, bo dźwięki H i A należą do omawianego akordu H7. Należy jeszcze zwrócić uwagę na to, że trzeba wykorzystać wszystkie cztery dźwięki, w przeciwnym razie możemy uzyskać inny akord, na przykład akord H będący trójdźwiękiem.

Podobne rozważania można prowadzić na temat akordu h7, który różni się tylko położeniem drugiego dźwięku. Zamiast D# wystarczy ułożyć palce na dźwięku D. Oznacza to, że każdy palec położony w miejscu oznaczonym D# należy przesunąć o jeden próg niżej. Najbardziej popularne sposoby łapania chwytu h7 można znaleźć w sekcji Akordy/Akord h7


(gość) (2015-11-05 22:53:29)
W tym 1 diagramie to palec na pewno na basowym E? Chyba na A

facebook

Szukaj z google:

Na skróty:

TransponowaniePrzetransponuj akordy do dowolnej tonacji: Transponowanie akordów
Wyszukiwanie akorduZnajdź nazwę akordu na podstawie dźwięków składowych: Wyszukiwanie akordów
Generowanie akordu MIDIWygeneruj dźwięk/akord midi na podstawie wybranych klawiszy fortepianu: Generowanie dźwięków/akordów MIDI
Test słuchuZbadaj swój słuch w zakresie rozpoznawania różnic częstotliwości lub sprawdź zdolność słyszenia wysokich częstotliwości.
Napisz wiadomośćPytania, zgłoszenia związane z prawami autorskimi (blokowanie i udostępnianie pełnych tektów): Formularz kontaktowy
Zespoły naszych użytkownikówZobacz zespoły naszych użytkowników lub dodaj swój: Zespoły naszych użytkowników
InformacjaZobacz piosenki oczekujące na akceptację: Poczekalnia
InformacjaZapoznaj się z polityką prywatności na stronie: Polityka prywatności

Reklama:

Aby umieścić reklamę na stronie CDur.pl skontaktuj się z redakcją korzystając z formularza

PDProgs 2010
CDur.pl - Chwyty na gitarę, akordy na keyboard.